Pernahkah anda mengambil perhatian terhadap kepentingan warna dalam penjenamaan ? Coke adalah merah. UPS adalah coklat. IBM adalah biru. Ini syarikat memahami penggunaan yang betul warna adalah penting untuk mewujudkan imej positif di kalangan pengguna. Tambahan pula , warna memainkan peranan yang besar dalam ingat memori. Ia merangsang semua deria , serta-merta menyampaikan mesej seperti ada kaedah komunikasi yang lain.
Memilih warna dominan yang betul untuk jenama anda adalah amat penting. Warna ini akan muncul di semua bahan-bahan promosi anda, termasuk logo dan pembungkusan produk. Sebanyak mungkin , warna yang anda pilih harus tetap, bekerjasama dengan industri dan imej anda, dan ikat janji jenama anda. Ia juga perlu mengambil psikologi warna akaun , yang agak kompleks. Warna boleh membawa maksud yang berbeza bergantung kepada budaya , keadaan dan industri.
Walau bagaimanapun , dalam pengiklanan AS sekurang-kurangnya , kajian mencadangkan beberapa makna sejagat:
Biru: biru Percuma dilihat sebagai boleh dipercayai , boleh dipercayai, fiskal bertanggungjawab dan selamat. Berkait rapat dengan langit dan laut , biru adalah tenang dan universal disukai. Biru adalah warna terutamanya popular dengan institusi kewangan, sebagai mesej kestabilan inspirasi amanah.
Merah: Merah mengaktifkan kelenjar pituitari anda , meningkatkan kadar denyutan jantung dan menyebabkan anda bernafas dengan lebih cepat. Ini tindak balas mendalam membuat merah agresif , bertenaga , provokatif dan perhatian - merebut . Percayalah merah berguna untuk membangkitkan tindak balas yang bersemangat, walaupun ianya tidak digalakkan . Sebagai contoh , merah boleh mewakili bahaya atau hutang.
Hijau: Secara umum , hijau memberi maksud kesihatan , kesegaran dan ketenangan. Walau bagaimanapun , makna hijau ini berbeza dengan warna itu. Sayur-sayuran lebih mendalam berkaitan dengan kekayaan atau prestij, manakala sayur-sayuran cahaya menenangkan .
Kuning: Dalam setiap masyarakat , kuning dikaitkan dengan matahari. Oleh itu, ia berkomunikasi keyakinan , positivisme , cahaya dan kehangatan. Warna tertentu seolah-olah untuk memberi motivasi dan merangsang pemikiran dan tenaga kreatif. Mata melihat kuning cerah sebelum apa-apa warna lain , menjadikan mereka hebat untuk titik- pembelian memaparkan .
Ungu: ungu adalah warna yang digemari oleh jenis kreatif . Dengan campuran yang bersemangat biru merah dan tenang, ia membangkitkan misteri , kecanggihan , kerohanian dan royalti. Lavender membangkitkan nostalgia dan perasaan halus .
Pink: mesej Pink berbeza mengikut intensiti. Pinks panas menyampaikan tenaga, kemudaan, kegembiraan dan kesenangan dan disyorkan untuk produk lebih murah atau bergaya untuk wanita atau kanak-kanak perempuan . Pinks Dusty kelihatan sentimental. Pinks Lighter lebih romantis.
Orange: oren Ceria membangkitkan semangat , keseronokan dan daya hidup. Dengan drama merah dicampur dengan bersorak kuning, jingga dilihat sebagai suka berkawan dan sering seperti kanak-kanak . Penyelidikan menunjukkan warna yang lebih ringan merayu kepada pasaran mewah.
Tona Peach : amat sesuai dengan penjagaan kesihatan , restoran dan salun kecantikan.
Brown: Ini warna warna tanah menyampaikan kesederhanaan , ketahanan dan kestabilan. Ia juga boleh mendapatkan maklum balas negatif daripada pengguna yang berkaitan dengan itu sebagai kotor. Warna tertentu coklat, seperti liat, boleh menyampaikan kelihatan mewah. Dari perspektif yang berfungsi, coklat cenderung untuk menyembunyikan kotoran , menjadikan ia satu pilihan yang logik untuk beberapa syarikat-syarikat trak dan perindustrian.
Hitam: Hitam adalah serius , berani, kuat dan klasik. Ia mewujudkan drama dan memberi maksud kecanggihan. Hitam berfungsi dengan baik untuk produk mahal , tetapi juga boleh membuat produk kelihatan berat.
Putih: White memberi maksud kesederhanaan , kebersihan dan kesucian. Mata manusia memandang putih sebagai warna yang cemerlang , jadi ia segera menangkap mata di papan tanda. Putih sering digunakan dengan bayi dan produk berkaitan kesihatan .
Semua warna di atas boleh dikategorikan kepada dua kategori asas: panas dan sejuk. Secara umum, warna-warna hangat , seperti merah dan kuning, menghantar keluar, mesej bertenaga, manakala warna-warna sejuk , seperti biru, lebih tenang dan lebih terpelihara .